loading...
گوسفند زنده
مهدی کریمی بازدید : 41 چهارشنبه 13 اسفند 1399 نظرات (0)

دامداری

دامداری صنعتی نوعی از دامداری هست که در آن با به کارگیری از تکنولوژی , عمل رشد گوسفند زنده را فراوان راحت نموده اند و و گوسفندانی که از این راه پروش پیدا می نمایند دارنده وزن بهتری می باشند . در سالهای قبل به جهت چرای بیشتراز حد دام ها مراتع و فضا زیست کشور‌ایران در معرض خطر جدی قرار گرفت و برای پرهیز از این نابودی دامدارای صنعتی جایگزین دامداری سنتی شده‌است البته گشوده نیز بیش تر از ۶۵ درصد دامداری های کشور‌ایران برای رشد گوسفند از رش دامداری سنتی استعمال می‌کنند .

دامداری

دامدارای صنعتی چیست؟

درین شیوه تعداد متعددی از دام ها به طور متمرکز در محلی قرار می‌گیرند و از طریق های بنیادی برای حفظ آن‌ها استفاده خواهد شد . در دامدارای صنعتی هزینه محافظت از دام ها فراوان مضاعف میباشد , دلیلش هم این میباشد که تمرکز دام ها در مکانی قابلیت پیدایش ایراد و بیماری های گوناگون را میان دام ها دوچندان فراوان است و به همین بهانه رعایت نمودن همگی اصول بهداشتی و فنی امری دوچندان اصلی در دامداری صنعتی می‌باشد و طبیعتا هزینه بر است .

با خصوصیات گوسفندان اینجا بیشتر آشنا شوید . 

البته میزان تولیدگوشت و فراورده های دامی درین روش مضاعف بیشتر از دامداری سنتی می‌باشد ; چون دراین روش با بکارگیری اصول علمی و تغذیه درست زیاد سرعت بالا میتوانید به سرمایه و سود دست یابید . برای مثال در روش صنعتی شیر بالغ روزمره ۸ کیلو گرم شیر میدهد در حالی که در دامداری سنتی به عبارتی گاو روزمره حداکثر ۲ لیتر شیر می‌دهد .

۱ - دامداری صنعتی غالبا مخارج بیشتری داراست به‌این ادله که علوفه , مکان مراقبت دام و همینطور امکانات ما یحتاج برای رشد دام را بایستی تنظیم نمود . ولی به‌این ادله که در دامداری سنتی میتوان جزو غذای دام را از روش مراتع تامین کرد , نیازی به امکانات توسعه یافته ای برای حفظ از آن ها ندارید .

 

۲ - در دامداری های سنتی , سرمايه گذاری تنها در دام هست و ريسك سرمايه گذاری در سنتی ها پايين خیس از دامداری های صنعتی است , در دامداری های صنعتی با دقت به اين كه دام به طور متمركز رشد داده ميشود , آسيب پذيری هم طبیعتا بیشتر می‌باشد بدین ترتیب رعايت يك سری اصول و فوت‌و‌فن و علم را ميطلبد كه اين خود از مانع ها رویش دامداری های صنعتی می‌باشد .

 

۳ - فایده رویش و حفظ دام در شیوه صنعتی به جهت به کارگیری از طریق های علمی و تغذیه درست آن‌ها فراوان بیشتر است , برای مثال میزان ساخت شیر از یک گاو بالغ در روش صنعتی روزمره ۸ لیتر است . ولی در رویه سنتی ۲ لیتر درطول روز است . به همین علت قابلیت برگشت سرمایه در آن‌ها بیشتر خواهد بود .

اگر برای پرورش گوسفند به اطلاعات تکمیلی و دقیقی نیازمند هستید ، این مطلب را بخوانید . 

۴ - در دامداری صنعتی شایسته ترین شیوه برای رویش گوسفند پرواربندی نژاد برتر از روش تصحیح نژادی است , درین رویکرد با به کارگیری از قوچ های برتر میتوان دام هایی با معیار شیردهی فراتر و همینطور مقدار گوشت بیش تر ایجاد کرد .

فضای اضطراری برای هر رأس در دامداری صنعتی

در روش دامداری صنعتی برای هر رأس دام دستکم فضایی در لحاظ گرفته می شود که با دقت به آن می‌توان معلوم کرد در یک دامداری صنعتی تعدادی رأس دام را می‌توان رویش بخشید . فضاهای اضطراری عبارت‌اند از :

 

میش حامله : مکان ضروری برای هر میش مادر ۳ مترمربع است که ۱ متر آن می بایست مسقف و دو متر باشد . 

 

زایشگاه: به ازای هر میش مادر به ۰٫۴ مترمربع فضای مسقف برای زایشگاه و جایگاه بره نیاز است.

 

انبار کنستانتره: به ازای هر رأس دام نیاز به ۰٫۱۲ مترمربع فضای مسقف انبار برای نگهداری از کنستانتره وجود دارد.

 

انبار علوفه: انبار علوفه موردنیاز برای هر رأس دام ۰٫۳۵ مترمربع فضای مسقف می باشد.

 

درمانگاه: به ازای هر گوسفند موجود در گله باید ۰٫۰۸ مترمربع فضا به درمانگاه اختصاص داده شود.

 

آبشخور: هر رأس دام نیاز به آبشخوری با ۵۵ تا ۶۵ سانتی‌متر عرض، ۳۵ تا ۴۰ سانتی‌متر ارتفاع و عمق ۳۰ سانتی‌متر دارد.

 

مزایای دامداری صنعتی نسبت به دامداری سنتی

۱- به دلیل استفاده از روش های علمی و اصولی، محصولات و فرآورده های حاصل از دام افزایش خواهد یافت.

 

۲- در دامداری صنعتی، به دلیل تغذیه گوسفندان در محل های خاص، آسیبی به مراتع وارد نخواهد شد. این در حالیست که دامداری سنتی، از مراتع و زمین های آزاد برای تغذیه گوسفندان استفاده میشود. به همین دلیل طی سالیان گذشته بخش بزرگی از مراتع و علفزارهای کشور ما از بین رفته است.

 

۳-  در دامداری صنعتی میتوان در کنار پرورش گوسفند، کار اصلاح نژاد آنها را نیز انجام داد.

 

۴- دامداری صنعتی، میزان گوشت، شیر و پشم تولید شده به میزان قابل توجهی بیشتر از دامداری سنتی است.

 

۵- به تدریج دام هایی با نژاد برتر جایگزین دام های معمولی می شوند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 69
  • بازدید سال : 652
  • بازدید کلی : 2,489